Replik: Östling är välkommen att läsa SD:s partiprogram

Det är tydligt att Östling inte har någon som helst kunskap om vilka frågor Sverigedemokraterna driver i riksdagen, och det är än mer tydligt att det inte finns någon förståelse för att jämställdhetsarbetet behöver prioriteras på alla politiska områden. Inte bara ett fåtal som Östling tycker är viktiga.

Sverigedemokraterna står starkt bakom svensk abortlagstiftning i sin helhet och har alltid värnat kvinnors rätt till sin egen kropp. Vi är det parti som kraftigt vill höja lönerna och förbättra arbetsvillkoren i de kvinnodominerade yrkena inom offentliga sektorn för att vårdpersonal och barnmorskor ska uppskatta att gå till jobbet. Vi arbetar för att alla få en trygg och säker vård och för att långa sjukskrivningar av utarbetad personal ska minska. Vi är det parti som vill avskaffa ofrivilliga delade turer på riktigt när Socialdemokraternas tomma löften, val efter val, är just det; tomma löften.

Den politik som bedrivits har försatt fler kvinnor i hemmet, och i synnerhet har invandrarkvinnor svårt att komma ut på arbetsmarknaden – en segregationsfälla som blivit en direkt konsekvens av den så kallade ’’feministiska regeringens’’ höjning av flerbarnstillägget. Detta vill vi avskaffa och ersätta med en skattereduktion på inkomst av tjänst, a-kassa eller föräldrapenning – jämt fördelat på föräldrarna. Samtidigt ser vi hur främst kvinnor lider av en otillräcklig pension som inte går att leva på. Det är djupt ovärdigt ett land som Sverige och vi verkar för att de som har det sämst ställt får en ökad pension genom en höjning av garantipensionen och bostadstillägget.

Tidigare regeringar har bedrivit symbolpolitik i decennier, vilket lett till att klyftorna mellan män och kvinnor är större än någonsin. Aldrig förr har så många kvinnor sjukskrivit sig och sagt upp sig från sina arbeten på grund av oacceptabla förhållanden. Aldrig förr har kvinnor känt sig otrygga i så stor utsträckning att de inte vågar gå ut med hunden ensam i det egna bostadsområdet, och aldrig förr har så många kvinnor hamnat i bidragsberoende. Den 11 september kommer Sverige äntligen dras i rätt riktning igen där kvinnors och mäns lika värde prioriteras på riktigt. Sverige ska bli bra igen.

Linda Lindberg, socialpolitisk talesperson (SD), och ordförande SD-kvinnor

Michael Rubbestad, riksdagsledamot och jämställdhetspolitisk talesperson (SD)

Lotta Antman, förbundsstyrelsen SD-kvinnor

Läs repliken på Sydöstran